onsdag 10. desember 2008

Pepperkakehus..

Mon tro om man skal lage et pepperkakehus i år...?

Kanskje til og med en hel landsby? 
Med trær og hester og sleder og menner og koner og griser og elefanter(?)

...eller skal man satse på noe imponerende no...som Eiffeltårnet?
( wtf...!)


....eller kanskje noe designet og stilig...dette var jo veldig stemningsfullt,da.

...eller en kopi av huset til Zlatan......
Det så jo søtt ut,da.. ;)



bilder fra google/äntligen hemma
hmm...nei.
Da får det i så fall bli et ferdigbakt et...
Om jeg i det hele tatt gidder....for det blir jo jeg som står der i timesvis å strever og banner..unga har forlatt åstedet for lengst...det blir jo kjedelig i lengden.
Og mamman er som en tikkende bombe etterhvert som problemene dukker opp..
Neiiii....feil side! 
Må ta den av igjen.
sånn,ja...forsiktig nå da...NEI! F***!
Der knakk den ene veggen...

#$!!%&/#!!

...tørker svetten av pannen med overarmen, og dypper de knekte delene i knekken,som forøvrig har blitt litt i svarteste laget,og prøver å sette dem sammen sånn nogenlunde rett....
Sånn!

Et gitter av stivna sukkertråder mellom hus og stekepanne vitner om strevet.
Omsider sitter det sammen....pipa ble litt skeiv,og knekken tyter fram her og der.
Pynter med melis og nonstop og annet snop,bare for å oppdage at melisen var litt for tynn og blir brun av knekken og nonstoppen sklir av taket...

Puh!
F e r d i g!

Det tok jo bare tre timer!!
Setter det på et fat og setter noen smånisser rundtomkring på et lag av bomull...men hvor i huleste skal det stå?
Så ikke katter eller hunder eller sukkersugne unger spiser på det...
For det tar jo litt plass,da...
Vel.
Der får det stå så lenge...og etterhvert blir det dytta lenger og lenger vekk..det er jo bare i veien!
Så står det der da i ukesvis og støver ned,med bomullspels litt her og der og mor tenker i sitt stille sinn,at det der skal hvertfall ikke hun spise på...*grøss*
Så kommer nyttårsaften da,som er tradisjonen for pepperkakehusdemolisjonen.
Bajas på 8 står å gliser med hammer i hånden...
Flis på 6 står med store øyne og fingrene i ørene..
Poden/kakemonsteret på 12 står og maser for han vil spise kake... NÅ!
Tutt på 15 gir beng i hele greia og sitter heller på msn.
Far lurer på om han skal klatre opp på kjøkkenbenken for å slippe det ned i gulvet...
=/
Mor tenker på hvor lenge det kommer til å dukke opp pepperkakebiter med nonstop på utover nyåret.....

hmm....det er faktisk mulig jeg lar det være i år gitt..

=)
/Corky
Ha en fin kveld!

Ps: Tusen takk til snille FruFjeldhammer for "reklamen!"
Det var veldig hyggelig gjort... =)

9 kommentarer:

Lena sa...

*fnis* Vi er fler i samme båt, ja! Hipp hurra, da er man ikke alene lenger!
Tror faktisk Frk.Fjeldhammer snakket om kokosbolleoppskriften din idag... Så jummi ut!
;o)

Fru Fjeldhammer sa...

*LOL* Så bra du skriver.. jeg kjent meg igjen i en og hver setning!!! Tror ikke det blir noe hus på oss i år heller!! Men ja som Lena sier over her så snakket jeg om oppskriftene dine på jobben i dag... *S* (....sukkermonstret, thats me!!)

Lena sa...

Flott blogg du har :)
Apropå pepperkakehus,kan du ikke lage vasilijkatedralen,det er det bygget i moskva med kupplene.....thihi ;)Det hadde vøri en artig utfordring :D

Lena sa...

....jeg har forresten gitt opp pepperkakehusene,svir nesten fingerne av meg hver eneste gang,og huset blir aldri slik jeg har tenkt hehe:)

Anonym sa...

Ha ha, så morsomt du skriver! Og jeg som tenkte jeg skulle i gang med pepperkakehuset i dag.. :)

charm design sa...

hei og hå og velkommen til blogg landia.Så utrolig fin blogg du har.Titter inn igjen å lenker deg hvis jeg får lov.Ha en super fin uke.klem

Frk .Fischer sa...

Hei!!! ha ha ....sier jeg bare som om jeg kunne sagt det selv...dropper hus i år altså...sto der i fjor og ingen spiste det når det ble knust...så det blir noe annet i år...??? Du har en så flott blogg, så jeg legger deg til meg jeg... Ha en fin før juls tid!!!

Mia, New Room Interior sa...

Hehe, jeg har gitt opp det der, så mannen har den jobben sammen med datteren! :-) Stor stas hvert år! :-) Flott blogg du har! Klem-Mia

Unknown sa...

Hei! Innlegget ditt om pepperkakehus fikk meg til og minnes noen få år tilbake... Barna var små og pepperkaketradisjon skulle innarbeides. Jeg laget like så godt huset vårt til slutt... selvom jeg måtte stå natt til lille julaften for å få det ferdig ;O) De siste 3 åra har vi ikke klart og lime sammen et ferdigkjøpt engang...

Mye snadder du har laget til jul! Tror jeg vil prøve oppskriftene (hvis jeg rekker...) Takk for inspirerende innlegg og flott blogg!

Førjulsklem fra
Susanne