tirsdag 27. januar 2009

Litt hageinspirasjon...

En av mine favorittsysler på vinteren,
(begynner rundt 1 januar =)
 er å drømme,tegne og å planlegge i hagen.
Og en storfavoritt i hagen er klatreplanter.
Elsker dem!
Helst roser,men også kaprifoler og klematis.
Eller for den sakens skyld grønne klatrere som f.ex villvin.

Og det å skape vegger og rom i hagen,er det jeg strever mest etter.
Det skaper variasjon og interresse.
Og man kan variere farger og uttrykk litt ettersom man føler for i de forskjellige rom.

Vandrende skygge der man sitter ned for en pause om dagen

Hvite blomster rundt der man sitter om kvelden,som reflektere det lyset.

Et sted man kan følge med småfuglene om morgenen,
som solen kommer til tidlig til...
Gjerne ved en liten dam..
Magisk.

Eller rett og slett en grønskende vegg for å skjerme av der man vil ligge i solen..

Og er man glad i å plukke blomster,trenger man kanskje et villniss av blomster
i etellerannet hjørne av tomta..

Mulighetene er mange.

Helst skulle jeg hatt en stor plantekledd vegg der man ankommer,
og en vakker port som inviterer inn i det ukjente..



En pampig smijernsport,eller en sliten gammel grind..
Det spiller ikke så stor rolle..
Hovedsaken er at man blir nysgjerrig på det som finnes bak...




Og rosebuer er vel noe av det vakreste som finnes...
Eller pergolaer kledd i duftende roser.


En av mine favorittroser gjennom tidene har vært klatrerosen
New Dawn...

Den er hardfør, sone 4 tror jeg,og remonterende, og bare vakker..
Blomstene er først svakt rosa,og går over i hvitt etterhvert.
Den strekker seg over 2 meter og vokser kraftig i løpet av en sesong..


Nydelig,ikke sant?




En annen favoritt, er denne her:

Honningrose (rosa helenae hybrid)
Ganske små enkle hvite blomster med lysgult i midten,
 som vokser i klaser.
Den kan klatre opp til 8 meter(!) og er herdig til sone 5-6
Den blomstrer i juni-juli og har en nydelig duft.



Til sommeren skal det vokse oppover rundt her..
Overalt!
=)

Heldigvis er fortsatt lov å drømme...
...og vi nærmer oss...
sakte men sikkert

(alle foto:google)



2 kommentarer:

Gamlå sa...

Heisann, Gjett om jeg drømte meg vekk her, med så masse fine bilder og tekst. Slik vil Gamlå ha det!!!

Herlig innlegg!!

Tusen takk for utfordringen.

klem fra Gamlå

Hverdagen vår sa...

Sånn er det her i huset også.
Gubben og jeg setter oss ned for å planlegge hva vi skal gjøre i hagen så fort julen er over;)
Og hvert år tror vi at vi har mye lengre enn sommer enn det vi faktisk har.
Så vi rekker ikke over alt.
New Dawn kjøpte jeg meg for ett par år siden og den er så flott, håper å få til en villig klatreplante inn til inngangen til bakhagen så om du har noen tips hadde det vært fint, trenger ikke være blomstrende bare den er villig.

Vår og sommer kan godt komme nå synes jeg.

Klemmer